Julerbjudande. Läs mer här » Julerbjudande till dig som vill se dina anställda växa. Läs mer här »
https://www.zebrain.se/sv/4-saker-att-gora-nar-du-kanner-dig-overvaldigad/

4 saker att göra när du känner dig överväldigad

2021-09-21 13:39

Personlig utveckling

Stress management

Tips

Att känna sig överväldigad kan vara förlamande. Ibland beror känslan på att vi faktiskt har en alldeles för stor arbetsbörda, men minst lika ofta är det psykologiska faktorer som överväldigar oss: Ansvar, förväntningar, stress, känslan av att inte räcka till. Då hjälper det sällan att ”jobba hårdare”, utan lösningen måste snarare handla om att ta ett helhetsgrepp om förhållandet mellan arbetet och de känsloreaktioner det väcker. Men hur?
Här kommer 4 tips som ger dig lite hjälp på vägen.

Känslan av att vara överväldigad är subjektiv, och handlar om att man tycker att man saknar kontroll över sin arbetssituation och/eller sitt liv. Oavsett om känslan härstammar från att du faktiskt har för mycket att göra, eller är mer psykologiskt betingad, så är det viktigt att hitta strategier för att ta makten över situationen så att du inte blir utbränd eller deprimerad.

När man känner sig överväldigad så leder det ofta till att man blir frustrerad, utmattad och en smula desperat. Ofta känns det som att man hela tiden är upptagen, men ändå aldrig får någonting gjort. Stressreaktionen kan i sin tur leda till att man förstör för sig själv genom att exempelvis prokrastinera (skjuta upp jobbiga saker till morgondagen) eller slarva med sömn, kost och motion.

Så, hur tar man sig ur känslan av att vara överväldigad? Här kommer våra 4 tips:

1. Ta makten över din inre röst.
Din inre röst är dessvärre inte alltid din största supporter, tvärtom. Den berättar gärna om vilket enormt ansvar som vilar på dina axlar, vilka stora förväntningar omgivningen har på dig, och hur nära du är att misslyckas och göra alla besvikna. Föga förvånande leder detta till oro, stress och prestationsångest, vilket gör att du kan känna dig överväldigad även när din arbetsbörda är normalstor.

Se till att bli medveten om din inre röst. Lyssna på den ur ett utifrånperspektiv, och tänk kritiskt kring de ”sanningar” som din inre röst berättar. Är risken att misslyckas verkligen så stor som rösten säger? Brukar du misslyckas så ofta som rösten tror? Och även om du skulle misslyckas, är det verkligen jordens undergång? Det är det nästan aldrig, inte ens om misslyckandet leder till att du får sparken. Det är jobbigt, men det är inte Domedagen. Tvärtom kan det öppna upp nya möjligheter.

Acceptera att den inre rösten nog alltid kommer att finnas där och vara lite elak, men var medveten om den, begränsa dess makt och se till att den även berättar om positiva scenarier. Träna på att notera hur tankarna kommer och går, utan att lägga någon särskild vikt vid dem. Träna på att vara här och nu utan att älta vad som eventuellt kan hända imorgon.


2. Hantera tiden varsamt.
När du känner dig överväldigad är det väldigt viktigt att vara uppmärksam på hur du använder din tid och energi. Då tänker jag inte främst på hur du lägger upp ditt schema, utan snarare på hur du resonerar kring tiden.

Låt viktiga och svåra saker ta tid, istället för att intala dig att du på något mirakulöst sätt ska kunna klara av dem dubbelt så snabbt som i vanliga fall. Det är ett misstag som vi ofta gör när vi känner oss stressade och överväldigade, och det leder ofta till att arbetsuppgiften tar ännu längre tid än normalt, eller att hela arbetsprocessen brakar ihop så att ingenting blir gjort över huvud taget. Låt jobbet ta den tid det tar istället, så blir det färdigt snabbare.

Om arbetsuppgiften känns skrämmande stor, bryt ner den i mindre delar och börja helst med den minsta delen. Och försök inte multitaska, det är sällan effektivt och leder nästan alltid till att känslan av att vara överväldigad förvärras ytterligare. Slösa heller inte tid och energi på sådant du inte kan påverka, utan fokusera på vad du själv kan göra för att saker ska hända.

3. Gör något fysiskt, praktiskt eller socialt.
Det här handlar egentligen också om tid. När man känner sig överväldigad av arbete och ansvar är det lätt att negligera sådant som känns mindre viktigt. Inte har du tid att gå en promenad, kratta löv eller vika tvätt när du har så mycket viktigt arbete att göra?

Då glömmer du en sak: Enkla, fysiska och praktiska aktiviteter som inte kräver så mycket intellektuell koncentration kan lösa upp många knutar i din hjärna. Hur ofta händer det inte att du kommer på kreativa lösningar på svåra problem när du är ute och går eller när du står och viker tvätten? Dessutom är enklare fysiska och praktiska aktiviteter ett mycket bra sätt att frigöra dig från stress, och skillnaden kan bli väldigt stor trots att du bara ägnar någon halvtimme åt aktiviteten.

Detsamma gäller sociala relationer. När man känner sig överväldigad och stressad över jobbet så kan det hända att man är mer frånvarande i relation till sin omgivning; man tar sig kanske inte tid att småprata vid kaffeautomaten, eller leka och skoja med sina barn på kvällen, eftersom man inte har energi till det. Det kan vara bra att försöka trotsa den energilösheten och ändå ägna de där extra minuterna åt socialt umgänge, för den affekt man då ofta får i retur kan ge en oväntad energiboost.

4. Etablera goda vanor.
Den fjärde och sista punkten handlar mer om hur du på lite längre sikt kan förebygga känslan av att vara överväldigad – för det allra värsta är ju om den känslan återkommer gång på gång eller finns där permanent. Då är det väldigt viktigt att se över vilka vanor och rutiner du har, och hur de påverkar dina känslor inför arbetet och livet.

Om man vill må bra och nå sina mål långsiktigt så handlar det alltid om att ha rätt vanor. Det du gör automatiskt varje dag, utan att ens reflektera över det, avgör hur ditt liv blir, vilka resultat du uppnår och hur du mår psykiskt och fysiskt. Att etablera goda vanor är nog det absolut bästa sättet att ta kontroll över sitt liv och styra det dit man vill.

Det är viktigt att förstå att man verkligen kan göra sig av med dåliga vanor och ersätta dem med goda. Under en övergångsperiod så kommer du att få kämpa väldigt hårt, och kan med fördel ta hjälp av en coach eller liknande, men om du ihärdar så kommer den nya vanan att fastna och bli just en vana. Oavsett om den handlar om jobbet, hälsan, privatlivet eller någonting annat så kommer du att kunna uppnå goda resultat genom att lära dig att göra lite mer rätt varje dag. Kom dock ihåg att fokusera på en vana åt gången, för du kommer inte att kunna ändra på alla dina rutiner samtidigt.


Att känna sig överväldigad kan vara hemskt på många sätt, men kom ihåg att det finns mycket du kan göra för att ta makten över ditt arbete och dina känslor.  Hoppas att de fyra tipsen ovan kan vara till hjälp på vägen mot en mer harmonisk arbets- och livssituation. Lycka till!

Prenumerera på kunskap!

"I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs."

Tack för ditt intresse!
Fyll i e-post.