https://www.zebrain.se/sv/5-satt-att-hantera-stress-pa-arbetsplatsen-i-oroliga-tider

5 sätt att hantera stress på arbetsplatsen i oroliga tider

2022-10-04 16:00

Corporate Culture

Ledarskap

Stress management

Kvinna som sitter på kontoret och tänker framför datorn

Just nu är det tuffa tider i världen, och det är någonting som påverkar oss alla. Det pratas om att vi går mot en ”krigsvinter” med skenande elpriser och inflation, vilket naturligtvis påverkar företagen och därmed också de anställda. I tider som dessa är det viktigt att värna om medarbetarnas psykiska hälsa och förebygga den stress som riskerar att infinna sig när dåliga nyheter avlöser varandra.

Effekterna av coronapandemin och kriget i Ukraina har påverkat de flesta av oss. Allra värst är det naturligtvis för alla dem som drabbas på ett mänskligt plan, men utöver det så påverkas också ekonomin och samhället på flera olika sätt i Europa och i världen. Både individer, företag och organisationer lär ha märkt att elpriserna skjuter i höjden, samtidigt som inflationen ökar och räntorna höjs.

Detta påverkar oss inte bara ekonomiskt och materiellt, utan även psykiskt. Risken för stress och psykisk ohälsa ökar, inte minst bland människor som tvingas hantera ett krisläge både på jobbet och hemma. Därför är det extra viktigt att företag och organisationer håller koll på medarbetarnas hälsa och hjälper dem att hantera den stress som riskerar att uppstå i dessa tuffa tider.

Hur bör man som HR-ansvarig, chef eller arbetsgivare förhålla sig till att medarbetarna blir stressade – samtidigt som man kanske själv befinner sig i ett pressat läge?

Här kommer 5 tips på vägen!

1. Fokusera på det som går att kontrollera.
Det här är ett råd som du både bör ha med dig själv och förmedla till dina medarbetare. I tider som dessa kan det kännas som att det händer en väldig massa saker som man inte har minsta chans att påverka, vilket kan kännas hopplöst. Men fokusera istället på det som du själv kan kontrollera, och lär dina medarbetare att göra samma sak. Om ni drabbas hårt av krisen, så se till att agera rationellt och proaktivt, även om det känns väldigt svårt i tider av motgång. Undvik onödiga konflikter och känsloutbrott. Lägg istället all energi på att komma på så många kreativa och effektiva lösningar som möjligt på de problem som uppstår.

2. Prata öppet om situationen.
Många medarbetare går säkert runt och undrar hur mycket företaget påverkas av den ekonomiska situationen och läget i världen, och denna känsla av ovisshet kan i sig orsaka mycket onödig stress. Se därför till att prata öppet om situationen och att informera medarbetarna om hur företaget påverkas och vad det innebär för framtiden. Redogör på ett ärligt och transparent sätt för vad du vet och vad du inte vet. Försök inte skönmåla situationen, men skräm heller inte upp människor i onödan.

3. Sprid empati och kolla av hur medarbetarna mår.
I tuffa tider är det viktigt att odla en känsla av empati och gemenskap på arbetsplatsen. Detta är förstås extra viktigt – och extra svårt – om ni är hårt drabbade av den rådande situationen. Men även om ni som företag klarar situationen bra, så är det viktigt att förstå att enskilda medarbetare kan ha det tufft privatekonomiskt – eller känna en allmän oro eller ångest över läget i världen. Därför är det viktigt att skicka ut signalen till medarbetarna att ni ska ha koll på varandra (i positiv bemärkelse), agera empatiskt och undvika onödiga konflikter.

Du som HR-ansvarig, chef eller arbetsgivare har ett extra stort ansvar för att se till att dina medarbetare mår bra och att de inte drabbas av stress eller psykisk ohälsa. Och kom ihåg att det ansvaret inkluderar medarbetare som jobbar på distans. Se till att samtalen med och mellan medarbetare inte bara handlar om jobb, utan även om livet, samhället, hur man mår och vad man har gjort i helgen. Håll alltid igång ett mer personligt samtalsklimat – annars blir det svårt att få veta hur medarbetarna egentligen mår. Se till att personligt småprat blir ett naturligt inslag både på möten och på fikaraster.

4. Hjälp medarbetarna att ta hand om sig själva.
Stresshantering är något som individen till stor del måste sköta på egen hand, men du som HR-ansvarig, chef eller arbetsgivare måste ge medarbetaren rätt förutsättningar att klara av det. Det kan du göra på många olika sätt. Du kan låta hela teamet eller enskilda medarbetare gå en kurs eller få individuell vägledning och coaching med fokus på stresshantering, vilket kan ge goda resultat både på kort och på lång sikt. Du kan också införa policys som understryker och tydliggör de vanor och rutiner som är bra för att undvika stress.

Kom också ihåg att stress inte bara är ett hjärnspöke – det kan också vara ett tecken på att ni som arbetsgivare pressar medarbetarna för hårt och kräver för mycket av dem. Ta ansvar för det och se till att ingen medarbetare tvingas bära en orimlig börda på sina axlar.

5. Se till att företaget gör nytta i världen.
När många medarbetare känner sig stressade eller oroliga över situationen i samhället och i världen så är det ett bra tillfälle för er som företag att öka ert samhällsansvar. Då kan ni göra världen bättre och samtidigt omvandla medarbetarnas oro till energi och motivation. Prata med medarbetarna om hur ni kan använda deras och företagets kompetens till att verkligen bidra till en ljusare framtid för drabbade människor och/eller för samhället. På vilket sätt kan ni bidra med resurser och kompetens till välgörande projekt? Hur kan ni påverka utvecklingen till det bättre?

Gör det ni kan, så kommer ni också själva att må bättre, stärka er gemenskap och känna mindre stress och oro inför det svåra läget i världen.

Prenumerera på kunskap!

I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs.