https://www.zebrain.se/sv/7-tips-for-att-boosta-din-motivation-ta-sikte-mot-varen

7 tips för att boosta din motivation – ta sikte mot våren!

2022-01-28 14:58

Motivation

Personlig utveckling

Tips

Januari och februari kallas ibland för ”oxveckorna”, eftersom många människor upplever just tiden efter jul- och nyårsfirandet som extra tung och slitsam. Våren känns långt borta, och årets första månader har inte mycket som talar för sig. Men man kan också vända på saken och se ”oxveckorna” som en möjlighet – om du sköter dina kort rätt nu, bäddar du för en fantastisk vår. Hur skulle det kännas att nå eller rent av överträffa dina mål lagom till Valborgsmässoafton?

När årstiden känns tung och oinspirerande, och det är långt till nästa ledighet, är det lätt hänt att motivationen sinar. Många har kanske redan dåligt samvete för att det nya året inte har fått den rivstart som de hade lovat sig själva på nyårsafton. Men vet ni vad? Det gör ingenting!

Att mjukstarta det nya året är normalt, kanske till och med sunt. Det viktiga är att man sedan återfinner sin energi och motivation, så att man kan accelerera på vägen mot sina mål. Genom att medvetet boosta din motivation, kan du vända januari-bluesen till någonting positivt. Men hur?

Här kommer 7 tips på hur du kan omvandla den återstående vintern till en motivationsresa med sikte mot våren!

1. Skriv ett kortfristigt kontrakt med dig själv – och bered väg för en fantastisk vår.

Om du vill att de långa vintermånaderna ska leda fram till någonting positivt, istället för att gå på autopilot, så måste du sätta upp tydliga mål och ingå ett ”commitment”. Du kan göra det genom att skriva ett kortfristigt kontrakt med dig själv, där du klargör vilka mål du vill nå under en begränsad tidsperiod. Du kan göra kontraktet mer ”bindande” genom att involvera någon annan person som håller dig ansvarig, eller genom att fastställa hur du ska ”bestraffas” om kontraktet bryts. Kontraktet bör vara konkret och tydligt, med ett begränsat antal realistiska och mätbara mål som du förbinder dig att uppnå.

Sätt ett tydligt slutdatum för kontraktet, exempelvis Valborgsmässoafton. Hur skulle det kännas att kunna uppfylla några av dina mål lagom till vårens ankomst? Det är så man måste tänka för att orka sig igenom den långa vintern!

2. Ta hand om dig själv.

Oavsett vilka mål du vill uppnå så kommer din energi och motivation alltid att påverkas av hur du mår, fysiskt och psykiskt. Under den här årstiden kan man känna sig extra sugen på att bara sitta inne istället för att gå ut och röra på sig. Men om du bestämmer dig för att göra tvärtom istället så kommer du att inse att promenader och motion gör en enorm skillnad för din ork och ditt humör. Detsamma gäller kost och sömn – just eftersom årstiden är lite motig, är dessa aspekter extra viktiga. Ta hand om dig själv hela vintern, så kommer du att vara i toppform när sommarhalvåret börjar.

3. Befria dig från distraktioner.

Här gäller egentligen samma resonemang som ovan; i januari, februari och mars är det extra lockande att vara en ”slacker” som slösar bort timmar på Netflix eller i sociala medier, och just därför ska du välja att göra tvärtom. Du vet säkert själv vilka distraktioner som stjäl mest tid ifrån dig (ett hett tips är att de förmodligen finns i datorn eller i telefonen). Välj ut den distraktion som är ”värst”, och bestäm dig för att helt ta bort den ur ditt liv under vissa tider eller dagar.

4. Avsätt mer tid åt sådant som motiverar dig.

Nu kommer vi till det du verkligen gör om dagarna, på jobbet eller på fritiden. Det är säkert så att vissa arbetsuppgifter eller aktiviteter ger dig mer energi och motivation än andra. Vad kan du göra för att dessa ska få större utrymme i ditt liv? Man kan inte alltid bara göra det som känns kul, men å andra sidan så är det nog bra både för dig och för omgivningen (t ex arbetsgivaren) att du gör sådant som du är bra på och tycker känns meningsfullt. Då krävs det dock att man identifierar det och pratar med omgivningen om att man vill göra mer av det. Ofta finns det en bra lösning om man bara ids ta upp frågan. Det här är också en typisk sådan sak som du kan skriva in i ditt ”kontrakt” (punkt 1).

5. Sätt igång med någonting nytt.

Det är som sagt lätt hänt att tillvaron går på autopilot under vintermånaderna. En sak som man kan göra för att undvika det är att sätta igång med någonting helt nytt. Det kan handla om att lära sig en ny kompetens på jobbet, eller att dra igång ett eget kreativt projekt som du jobbar med när du har tid över. Du kan också starta upp någonting nytt på fritiden – börja med en ny idrott, lära dig spela ett nytt instrument, gå en matlagningskurs eller skriva din första roman. Det är viktigt att du väljer någonting som du vet att du verkligen vill göra, annars är risken stor att det rinner ut i sanden. Välj någonting som du vet kommer att ge dig ny energi!

6. Motivera dig själv genom att motivera och hjälpa andra.

Det här är ett underskattat knep som man alltid kan ta till om man känner sig lite låg, omotiverad och energilös. Låtsas helt enkelt att det är omgivningen som lider av dessa problem (vilket säkert också är sant) och bestäm dig för att du ska vara den som tar tag i det. Vad kan du göra för att ge dina kollegor eller vänner en boost i energi och motivation? Säg något roligt eller hitta på något oväntat! Att motivera, stötta, pusha och hjälpa andra människor har den fördelen att den positiva energin kommer tillbaka till en själv. Och det krävs inte mycket alls för att skillnaden ska bli kännbar. Le åt någon, så kan du vara ganska säker på att vederbörande kommer att le tillbaka. Och det kommer att kännas bra för er båda.

7. Njut av livet!

Det här är egentligen kontentan av allt det vi har skrivit ovan. Om årstiden känns tung och dyster, så gäller det att man själv medvetet går i rakt motsatt riktning. Det betyder inte att man måste överdriva och göra sig till, man måste inte alltid stråla som en sol. Däremot är det viktigt att alltid kunna njuta av det lilla i livet, om det så är en promenad, en spännande bok eller en ovanligt god smörgås… Micro-lycka i vardagen kan ha en enorm effekt på ditt mående och din motivation.

Till sist: Kom ihåg att våren kommer i små steg, lite närmare för varje dag. Och det är precis så det går till när man uppfyller sina mål. Vägen dit kan kännas lång idag, men redan imorgon är världen lite ljusare.


Prenumerera på kunskap!

I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs.