https://www.zebrain.se/sv/ar-sjalvkontroll-overskattat

Är självkontroll överskattat?

2021-11-22 15:38

Ledarskap

Personlig utveckling

Ung kvinna som tänker och antecknar på papper

Självkontroll är någonting som många människor brottas med, och drömmer om att uppnå. Ibland är det så svårt att det nästan känns som om utomstående krafter styr ens liv – vilket till viss del är sant. En stor del av ekonomin i det västerländska samhället bygger på att vi är impulsiva nog att köpa det där godiset eller klicka på den där länken som egentligen leder oss in på fel väg. Men är självkontroll verkligen lösningen? Eller finns det något annat sätt att ta makten över sitt liv?

Inom psykologin har man länge intresserat sig för människans förmåga, eller oförmåga, att utöva självkontroll. Ett annat, närliggande begrepp är viljestyrka, som det också har forskats mycket om. Ämnet har varit aktuellt länge, eftersom den västerländska samhällsekonomin i väldigt hög utsträckning bygger på att vi som konsumenter ska falla för olika frestelser. Varför tror du att godiset alltid finns så nära kassan i mataffären? För att det ökar chansen att vi köper det impulsivt, naturligtvis. Och med de sociala mediernas genomslag så har även impulsiva ”klick” blivit en viktig del av ekonomin. Vi matas ständigt med videor som vi inte hade tänkt att se och artiklar vi inte hade tänkt att läsa. Hela upplägget bygger på att vi avviker från vår ursprungliga plan, och gör någonting annat än det vi hade tänkt att göra. Vi missar målet, för att någon annan vill att vi ska göra det.

Många människor lider av sin bristande självkontroll. Det finns olika grader av lidande – alltifrån att man blir försenad med jobbet för att man har klickat på en rolig video istället, till att man fastnar i ett missbruk av något slag. Och väldigt mycket där emellan. Vissa försöker börja banta eller motionera, andra vill sluta röka. Alltihop handlar om självkontroll och viljestyrka, och den bittra sanningen är att de flesta av oss i hög grad misslyckas. Självkontroll och viljestyrka är svårt, eftersom det kräver att vi anstränger oss hela tiden. Kan man inte få vila i fem minuter? Nej, för på fem minuter hinner du få i dig den där godispåsen. Så fort du sänker garden, står misslyckandet där och knackar på dörren. Och just därför menar många att självkontroll och viljestyrka är fel metod att satsa på.

Glöm självkontroll – utveckla goda vanor istället

Flera forskningsresultat tyder på att självkontroll och viljestyrka är överskattat. Forskare har bland annat kommit fram till att personer som till synes har god självkontroll, ofta inte utsätts för särskilt mycket frestelser från första början. De känner sig inte frestade och behöver därför inte anstränga sig för att avstå från frestelsen.

Det finns många anledningar till att vissa människor upplever färre frestelser, och till viss del handlar det förstås om grundläggande personlighetsdrag. Men det finns också faktorer som man själv kan påverka. Det kanske bästa alternativet till att förlita sig på självkontroll och viljestyrka är att ha goda vanor. En vana är någonting man gör automatiskt, utan att behöva reflektera över det, eftersom det är någonting man alltid gör och därför tar för givet. Skillnaden mellan självkontroll och goda vanor är alltså att goda vanor normalt sett inte kräver någon ansträngning utöver det vi är vana (!) vid. Att ge sig ut på en löprunda tre dagar i veckan kan kännas som en enorm ansträngning om man aldrig har gjort det tidigare – men om det är en vana så känns det inte så mycket jobbigare än att åka och handla eller gå ut med hunden. Det är en naturlig och självklar del i vardagen, helt enkelt.

Att skapa nya och bättre vanor är förvisso väldigt jobbigt i början, men efter några veckor så börjar man vänja sig, just eftersom det nya beteendet börjar utvecklas till en vana. Det är dock väldigt viktigt att man inte slarvar i början, då den nya vanan ska få fäste. Det kan ta ganska lång tid innan ett nytt beteende börjar kännas som en naturlig del av livet, särskilt om det handlar om ett ansträngande beteende, till exempel att motionera. Därför är det också viktigt att man sätter ribban ganska lågt och fokuserar på en vana i taget. Att försöka införa flera nya vanor samtidigt är dömt att misslyckas.

En vana kan vara någonting man gör, eller någonting man avstår från att göra. Om du till exempel vill avstå från att köpa godsaker och småäta, kan du börja med vanan att veckohandla – då får du färre tillfällen att köpa sådant smått och gott som alltid finns på hyllorna precis intill kassan i mataffären. Och när du inte köper hem godiset så finns det ingenting att frestas av. Tänk alltså igenom vilken vana som kan vara strategiskt smart att utveckla om du vill ”lura” dina frestelser. Störs du av Facebooknotifikationer i mobilen? Försök inte motstå frestelsen att klicka på dem. Avinstallera appen istället, så begränsas ditt Facebook-användande till när du sitter framför datorn.

Självkontroll och viljestyrka är säkert bra i många sammanhang, men att försöka utöva det varje dag, hela dagarna tömmer dig bara på energi och lär inte leda dig till framgång. Utveckla rätt vanor istället, så har du goda förutsättningar att nå dina mål på längre sikt.

Prenumerera på kunskap!

I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs.