https://www.zebrain.se/sv/hur-kan-man-vara-mentalt-stark-i-tider-av-oro/

Hur kan man vara mentalt stark i tider av oro?

2022-03-24 16:21

Stress management

Tips

Tjej som står med mobilen i mörkret

Just nu är vårt dagliga informationsflöde fullt av rapporter om vad som händer i krigets Ukraina. Men redan innan kriget bröt ut hade det varit oroligt i världen i flera år, med alltifrån politisk polarisering till klimatkris och en global pandemi. I tider av osäkerhet är det viktigt att ta hand om sin mentala hälsa för att inte fastna i ångest över det som händer. Man ska hålla sig informerad och uppdaterad – men försöka undvika att dras ner i ett negativt tänkande. Detta är lättare sagt än gjort, samtidigt som världen behöver mentalt starka medborgare med ett sunt förhållande till nyhetsflödet.

Våra nyhetsflöden och sociala medier fylls ständigt med larmrapporter, som naturligtvis påverkar vår mentala hälsa. Den senaste tiden har detta varit ovanligt påtagligt, i och med det fruktansvärda som händer i Ukraina. Men även innan dess har flödet förmedlat många negativa nyheter. Pandemin, klimatkrisen och den politiska polariseringen i världen är bara några exempel på problem som vi ständigt påminns om och som kan upplevas triggande för både stress och ångest.

Det är naturligtvis väldigt viktigt att hålla sig uppdaterad om det som händer i världen, för att själv kunna vara en upplyst medborgare, men det bör inte komma på bekostnad av sin egen mentala hälsa. Tvärtom – om vi själva mår dåligt så blir vi egentligen sämre på att som världsmedborgare leva ut visionen om en fredlig och hållbar värld. Därför är det viktigt att ta ansvar för sin mediekonsumtion och att inte låta sig dras ner i en spiral av negativa tankar.

Låt inte flödet ta upp för mycket plats i ditt psyke
Nyhetsrapporteringen pågår dygnet runt, och runt omkring den snurrar också flödet i sociala medier. Många människor tenderar att fastna i nyhetsflödet och blir nästan beroende av ständigt nya uppdateringar. Ett sådant beroende är inte hälsosamt, och om rapporteringen dessutom handlar om “obehagliga” saker så kan det skada den mentala hälsan och öka vår personliga oro och ångest, enligt forskning.

Att tillbringa många timmar i sociala medier är sällan det bästa sättet att hålla sig uppdaterad. I många fall leder det också till politiska diskussioner med folk som har andra åsikter än en själv, vilket leder till ”stress och frustration”, enligt forskning som nättidningen Lifehack har berättat om.

Ett alternativt sätt att förhålla sig till flödet skulle kunna vara att avgränsa den tid som man tillbringar i sociala medier och på nyhetssajter, undvika diskussioner i sociala medier som man vet leder till stress, och avfölja konton som ”rapporterar” om världsnyheter på ett alltför subjektivt sätt.

När det gäller själva nyhetsrapporteringen så kan det vara klokt att reglera tidsintervallet för sitt nyhetsintag, och däremellan fokusera på andra saker. Man kan till exempel bestämma sig för att läsa tidningen på morgonen och se nyhetssändningarna från SVT eller TV4 på kvällen, men däremellan ägna sig helt åt jobb, familj, vänner eller fritidsintressen.

Håll koll på dina reaktioner
Förutom att avgränsa den tid du ägnar åt ”flödet”, kan du också välja att ”monitorera” dina reaktioner på olika sätt. Hur reagerar du inför negativa nyheter eller hätska diskussioner i sociala medier? Hur mycket påverkas ditt humör, ditt beteende och din interaktion med andra människor? Om du märker att flödet påverkar dig väldigt mycket, så finns det anledning för dig att vara extra vaksam och att kanske ändra på vissa vanor i ditt liv. Det finns exempelvis ingenting som säger att man måste ha ett Twitterkonto, eller att man måste ha nyhetsflashar i mobilen. Om du inte mår bra av det, eller om du märker att du blir nedstämd eller frustrerad – logga ut och stäng av.

Läs positiva nyheter också
Forskning har visat att människor ofta använder media som ett sätt att hantera depression, vilket bland annat PsychCentral har berättat om. Hur paradoxalt det än må låta så kan det hända att du känner dig extra manad att ta del av negativ nyhetsrapportering om du redan mår dåligt.

För att undvika eller bryta ett sådant beteende kan man medvetet välja att söka upp positiva nyheter och läsa dem också. Gärna positiva nyheter som inte har någon direkt koppling till det negativa som händer i världen. Det finns särskilda tidningar och bloggar som fokuserar helt på positiva nyheter. Du kan också välja att läsa sådant som inte är nyhetsrelaterat, men som känns positivt och stimulerande. Det kan vara alltifrån tidskrifter till skönlitteratur.  

Gör någonting helt annat
Som vi redan har varit inne på så kan det vara klokt att ha bestämda tidsintervaller för sin nyhetskonsumtion och sitt engagemang i sociala medier, och däremellan kan det vara nyttigt att fokusera på helt andra saker. Om flödet har genererat ångest och stress så kan en stärkande promenad, gärna ute i naturen, vara effektivt för att ändra måendet. Det finns mycket forskning som stödjer att både motion och kontakt med naturen är nyttigt för vår mentala hälsa. Ha gärna med dig sällskap ut – även socialt umgänge är naturligtvis bra för vår mentala hälsa, och i synnerhet i oroliga tider kan man behöva dela med sig av sina känslor och ”prata av sig”.

Andra aktiviteter som kan hjälpa mot ångest och stress är kreativitet – varför inte återuppta något kreativt projekt som lagts på hyllan? – och meditation. Att meditera är närmast motsatsen till att sitta fast i ett negativt flöde – det handlar tvärtom att frigöra sig från flöden av tankar, känslor och information, vilket gör det till ett perfekt verktyg för att bemöta den stress som nyheter och sociala medier kan orsaka.

Sist men inte minst så kan man naturligtvis själv engagera sig för en bättre värld. Det är ett utmärkt sätt att hålla sig mentalt stark i tider av oro. Och det kan man göra på många olika sätt – alltifrån att samla in pengar till välgörenhet, till att prata med och hjälpa folk som är utsatta på riktigt.

I tider av osäkerhet är det extra viktigt att vi håller oss mentalt starka och tar ett eget ansvar både för vår psykiska hälsa och för vårt sätt att reagera på det som händer. Håll dig informerad, och skäms inte för att du ibland känner oro för det som händer – håll dig uppdaterad, men försök reglera ditt intag så att det inte påverkar din hälsa och välmående.

Prenumerera på kunskap!

I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs.