2023-12-21
Senast uppdaterad: 21 december 2023
Artificiell intelligens kan redan idag fungera som ett viktigt hjälpmedel i samband med coaching. AI har en enorm potential att stödja människan inom områden som utbildning och personlig utveckling, enligt forskning. Men om man vill uppnå önskade resultat är det viktigt att förstå hur verktyget fungerar och vilka reaktioner det väcker hos människor. Om det används på rätt sätt så kan AI utgöra ett viktigt komplement i coachingprocessen – med den stora fördelen att AI-roboten är tillgänglig 24 timmar om dygnet.
Personlig och yrkesmässig utveckling blir allt viktigare i dagens arbetsliv. Det hänger samman med att såväl arbetet i sig som dynamiken mellan medarbetare blir alltmer komplex. Dagens löntagare har högre krav på sig än någonsin tidigare – därför är också behovet av ledar- och medarbetarutveckling och coaching rekordstort.
Men våra chefers tid är fortfarande begränsad. Många chefer balanserar på randen till utbrändhet eftersom de i allt högre utsträckning förväntas vägleda och coacha sina medarbetare, samtidigt som de också måste hinna med sina administrativa arbetsuppgifter. Stressen blir hög och behovet av hjälp utifrån stort.
Ofta tar man hjälp av externa coacher, men inte heller dessa är tillgängliga så ofta som klienter skulle behöva när de är mitt inne i en utvecklingsfas.
Det är här den artificiella intelligensen kommer in i bilden. Forskning visar att AI har en närmast obegränsad potential som hjälpmedel för människan i samband med exempelvis utbildning, inlärning, kompetensutveckling, karriärvägledning och coaching.
AI är användbart inom coaching av flera orsaker. Den kanske största fördelen med AI-coaching är att den är tillgänglig 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. En klient som vill ha vägledning i samma ögonblick som en fråga uppstår, kan ställa frågan till AI-coachen och behöver inte vänta till nästa coachmöte.
Det innebär att klienten kan hinna göra betydligt större framsteg mellan mötena än vad som idag är fallet. Rätt använd kan AI-coaching med andra ord medföra en rejäl boost för all form av ledarträning och medarbetarutveckling. Ribban höjs och den mänskliga coachen får en mer exklusiv roll, medan AI-coachen hjälper till med sådant som struktur och målsättande.
Forskning har visat att AI-coaching fungerar som bäst när de grundläggande problemområden som klienten vill ha hjälp med redan har identifierats. Den mänskliga coachen behövs alltså bland annat för att man ska få klarhet i vad man över huvud taget behöver jobba med, alltså vilka problem eller svårigheter man vill tackla och vilka nya vanor man behöver etablera. Den mänskliga coachens empatiska förmåga är väldigt viktig, särskilt i skeden då klienten behöver hjälp att identifiera sina mål.
När klientens mål och behov väl har identifierats, blir det desto lättare för AI-coachen att hjälpa till att ta fram en plan med tydliga, mätbara delmål. AI-coachen kan också ge konkreta och handfasta tips om hur klienten kan uppnå delmålen och vad som krävs för att lyckas.
För att AI-coaching ska ge önskat resultat måste man dock försäkra sig om att klienter/medarbetare känner sig trygga med verktyget och dess säkerhet, och att de inte upplever det som ett hot mot deras integritet. De måste också våga lita på att AI verkligen är ett seriöst hjälpmedel vars vägledning är värd att ta på allvar.
För att klienter/medarbetare ska se positivt på användningen av AI-coaching måste man med andra ord etablera en känsla av psykologisk säkerhet och trygghet. Det gör man dels genom att förklara den tekniska säkerheten och hur deras personliga data och integritet skyddas, men det krävs mer än så för att människor ska känna tillit till själva verktyget.
En viktig ingrediens för att skapa den tillit som krävs är att låta klienterna/medarbetarna själva vara med och påverka hur AI-coachingen ska användas. Se till att idén om att använda AI finns med redan i början av coachingprocessen, så att tanken på det hinner etableras och accepteras. Lyssna på klientens/medarbetarens behov och förklara att AI-coachen kan anpassas efter dessa. Om det finns något särskilt mål som ska uppnås i teamet så kan AI-coachen skräddarsys så att den lägger extra fokus på just det målet, till exempel.
Tanken på att man kan påverka AI-coachens inriktning skapar en känsla av att AI är ett verktyg och ett hjälpmedel som tjänar människan och styrs av våra verkliga behov. Det göra att det blir lättare att acceptera feedback från en AI-coach, särskilt inom så pass känsliga områden som personlig utveckling och effektivitet. När klienten kan påverka användningen av AI, får klienten en känsla av att han eller hon väljer själv.
Den mänskliga coachingen kommer att spela en fortsatt viktig roll, men eftersom ingen mänsklig coach har möjlighet att alltid vara tillgänglig så kommer artificiell intelligens att spela en viktig roll i framtidens ledar- och medarbetarutveckling och coaching. AI har fortfarande sina begränsningar, det är till exempel lättare att uppnå resultat om klientens behov presenteras på ett så enkelt, tydligt och konkret sätt som möjligt.
Men som hjälpmedel och komplement till mänsklig coaching är AI revolutionerande, och den som lyckas skapa tillit och acceptens för verktyget kan få stor användning av det och åstadkomma en rejäl boost i ledar- och medarbetarutvecklingen.
Sammanfattning – Så kan AI stärka coachingen:
I vårt nyhetsbrev får du ta del av det senaste inom områden som personlig utveckling, ledarskap, motivation och såklart coaching! Vi ger dig tips under hela din utvecklingsresa, unika erbjudanden och insikter från våra experter på Zebrain Labs.